Våra dagar!

Dagarna går så himla fort att jag blir mörkrädd.. Vet knappt vad vi gjort den här gångna veckan! Men det är himla härligt att få vara lediga tillsammans hela familjen och lära känna våran minsting i lugn och ro.

Ebbe är otroligt lugn och cool! Så himla go att man vill äta upp honom.. Allt känns så mycket lugnare den här gången. Han mest sover och tar det piano fortfarande. Han kan ryta till då och då, tex om han blir lämnad ensam för länge. Om han får välja sover han helst hela tiden på mammas tutte, där är det tryggast ;) Skillnaden på han och Ivar (när han var bebis) var att Ivar helst ville tutta och snutta DYGNET RUNT, oftast en timme varje gång.. Ebbe däremot tar bara bröstet när han är hungrig och äter kanske på max 10 min.. Sen vill han dock ligga kvar och sova på tutten, ofta luras han dessutom att han vill äta för att sen bara lägga sig tillrätta och somna ;) 

Amningen har gått över förväntan hittills med andra ord. Jag fick dock kämpa med att inte åka på mjölkstockning när mjölken rann till. Det står överallt att man inte ska förväxla när mjölken rinner till med mjölkstockning, men när brösten efter 4 dygn fortfarande är sprängfyllda som stenar och verkar tro att jag fått 3-4 barn att hålla mätta- så är det skitsvårt att komma undan utan mjölkstockning om man har tendens att åka på skiten :( (vilket jag har) Feber och influensasymptom kom som ett brev på posten och så förbannat ont i bröstet där det började bli stopp.. En hård röd knöl dök snabbt upp. Men jag blev ju rätt rutinerad på det här förra gången jag ammade så har lärt mig hur jag ska göra, men man får ju smått panik för det gör så jäkla ont :( Det är inte jättekul att intensivamma då heller, aj som fan.. Värmedyna och bröstvärmare (Inlägg) i bh:n är ett måste..

Nu är jag dock bättre och äntligen tror jag att mjölken håller på att ställa in sig. Svårast är nätterna när Ebbe gärna sover och inte vill bli väckt ;) Låter som en dröm för många men för mig har det blivit långa nätter när jag försökt få honom att tömma brösten innan jag dör för dom gör så ont xD Men det finns hopp om riktigt bra nattsömn för alla bara det här kan ställa in sig?!? Sen är han Ivars motsats vad gäller magen och den är det full fart på kan jag meddela, så blöjbyten blir det många av både dag och natt ;) Ibland tar en nattamning 2 timmar för att jag måste byta på honom 3 gånger.. Haha.  Så man har blivit en nattuggla nu, men himla skönt att Anders är hemma så jag kan sova på dagen med Ebbe och ta igen lite då. Ivar har fortsatt sova lika bra på nätterna än så länge tack och lov, trots att det i princip alltid slutar med att vi sover alla fyra i vår säng ;) Om han vaknar till så har jag bara sagt att "bebisen skriker för han är hungrig, mamma ska mata honom nu". Då säger han bara "okej" och somnar om! Gubben! ❤️ 

Det går bättre och bättre med storebror. Han börjar nog inse att det kanske inte var så farligt ändå med en bebis här hemma att "slåss" om uppmärksamheten med. Han gör ju som sagt inte så mycket väsen av sig än ;) Han vill väldigt gärna pussa och krama på Ebbe så fort han ser honom- det blir dock lätt hårdhänta kramar så man måste verkligen vara med HELA tiden! Han är mån om att veta vad Ebbe är och gör hela tiden, han vill liksom hålla koll på honom ;) Hans utbrott har blivit mindre redan, men det kan nog komma tillbaka lika snabbt. Lilla hjälten, han vill vara både stor och liten just nu så det är nog inte så lätt att vara han ❤️ 

Mitt hopp är att hinna få lite mer rutin på allt innan Anders börjar jobba och jag ska fixa det själv med dom två busarna. Alla andra tycks ju klara det så det ska väl gå på nåt sätt ;) Men lär ju komma sent till dagis ibland, största problemet är ju att komma IVÄG! Helst ska alla vara mätta, påklädda och inte nerbajsade då också, ett gissel det där xD Man får väl räkna med att se ut som en skata själv ett tag framöver ;)

Klart man ska läsa Bamse för lilleboo! ❤️ 


Nybadade brorsor! :)