Tryck i huvudet?

Har länge känt som ett lätt tryck som börjar i bröstet och sen sprider sig till huvudet så fort jag får en sammandragning.. Nu har det dock blivit betydligt värre då sammandragningarna är längre och kraftigare. Jag kan känna av det även fast jag står upp, men ligger jag ner så är det riktigt obehagligt! Det känns nästan som att någon tar ett stryptag på mig- känner hur syretillförseln till hjärnan stryps åt och jag börjar "försvinna" och bli helt mosig. Strax efter värker det i huvudet innan det sen släpper. Igår försökte vi ligga och kolla på film men då jag hade sammandragningar hela tiden så blev jag tillslut helt borta i huvudet och kände mig yr, svimfärdig och fick "kippa efter luft". Känner som att huvudet ska explodera typ.. Ofta känner jag först i huvudet när en sammandragning är på gång! Tänker om det har något att göra med att bebisen ligger så högt upp? Hade inte såhär alls när jag väntade Ivar.

Hittade på Google att vissa kan få såhär när bebisen ligger nära aorta. Vet ju att aorta kan strypas åt om man ligger på rygg också och det har jag ju också problem med ;) Men det här andra kommer oavsett hur jag ligger.

Någon som känner igen sig eller vet något om saken? :)

Badboll i vecka 39 nu...


#1 - - Lina:

Jag har exakt så! Har googlat ihjäl mig men inte hittat något. Känns som att lungorna "kläms" varje gång jag får sammandragning. Riktigt oskönt. Kan det vara vena cava trots att vi ligger på sidan? Ska prata med min bm i veckan också. Tack för kanonblogg, har följt dig hela vägen! Jag är 38+4 och känner mig redo, men det blir nog att vänta nån vecka eller två :)
Lycka till!
Lina

Svar: Åh, en till!! Googlade som bara den först jag också.. När jag pratade med min bm sa hon att om man ligger på höger sida klämmer man vena cava (när bebisen ligger så högt som han gjort på mig) och ligger man på vänster sida klämmer man på aorta. Hon sa till mig att man skulle vända sig och byta sida men tycker inte det hjälper! Konstiga grejer man kan drabbas av!? Skönt att höra att man inte är ensam iaf, funderade om jag höll på att få stroke ;)
Vad roligt att du följt min blogg och också är höggravid!! Här tycks den lilla envisingen inte vilja komma ut så du kanske får före mig ;) Stort lyckatill <3
Lovisa

#2 - - Lina:

Ja NÅGOT kläms i alla fall! Härligt att vända sig mycket, som om inte det gjorde ont :)
Din bebis är nog ute närsomhelst, håll ut :)
Förstår att det är grymt frustrerande, jag väntar mitt första barn och har nio dagar kvar till bf men har redan varit otålig och typ känt mig överburen i en vecka. Trodde jag skulle stanna på typ 12 kg viktuppgång eftersom det låg still där ganska länge men igår knäckte jag 18 + så nu är det bara att snällt invänta big 20 :)
Följer med spänning hoppas på att snart få läsa om Lilleboo!
Kram Lina

Svar: Haha, ja det är ju sannerligen något speciellt med väntans tider alltså!! Är extremt frustrerad och less, slapp ju liksom undan hela denna biten sist så det här är nytt för mig xD Känner samma som dig, som att jag var överburen för flera veckor sen! Så därför känns det verkligen som att han aldrig kommer ut på riktigt ;)
Haha ja visst är det kul när vågen bara flippar ur xD Sådär var min förra graviditet med, att vikten stannade och sen plötsligt sista veckorna ökade jag typ 1 kg i veckan helt plötsligt och då går det liksom snabbt uppåt ;) Den här gången var jag iaf beredd haha! Väger nu mer än min man, känns kul! Ingen idé att han muckar med mig ;) Men jäklar vad lätt och smidig man känner sig när man blivit av med pannorna igen ;)
Vad spännande med första barnet, det bästa kaoset man kan få in i sitt liv :D Håller tummarna för en riktigt bra förlossning, kroppen är ju jävligt grym och fixar det mesta! Hoppas också att jag snart får skriva om lilleboo ;) Kram!!
Lovisa

#3 - - Mytis:

Hej. Vet inte om du kommer läsa detta då inlägget är väldigt gammalt. Men hur vart det under fl? Jag har samma grej nu. Får ont i huvet och bröstet och blir yrslig vid sammandragningar är därför orolig hur det kommer bli vid förlossningen när de riktiga värkarna kommer.

Svar: Ja visst är det otäckt?! Men jag märkte faktiskt inte av det där alls under riktiga förlossningen! Tur det för då har man ju lite andra "bekymmer" att fokusera på ;) Det är ju stora kärl som kläms åt av sammandragningar så kan kännas väldigt läskigt men för mig lättade det lite med att ligga på vänster sida, eller hålla mig upprätt. Lyckatill :)
Lovisa

#4 - - Ellen Schutz :

Åh ja känner samma sak nu! Googlat som en tok utan vettiga svar.. skit obehagligt . Tycker dock inte att trycket lättar när man ligger på sidan heller .. ska ialf ta upp de med min bm på tisdag men skönt att veta ändå att flera haft de så.
Är o v33 nu jobbigt om de ska hålla i sig hela vägen till förlossning ! Haft mycket förvärkar o sammandragningar denna vecka, kan ju bara hoppas att lillpojken väljer o komma ut liiiite tidigare !

Svar: Ja usch det var verkligen obehagligt!! Men skulle enligt min BM inte vara farligt.. För min del slutade allt bra iaf med facit i hand ;) Men var ju drygt att känna som att skallen skulle explodera när man låg ner :O Hoppas allt går bra när det drar igång, är bara att härda ut -nu är det "bara" upploppet kvar ;)
Lovisa