MVC-rapport vecka 38.

Idag var det dags för besök hos barnmorskan igen, och sen även sista föräldrautbildningen. Så det blev ganska många timmar där idag!
 
Hb: 130
Blodsocker: 4.4.
SF mått: 35 cm
Myrans hjärtljud: 152 slag/min
Mammans vikt: +19 kg!!!!! Fy sjutton nu får det väl faan räcka alltså!! BÖÖL!! Blev lite deprimerad efter det där ;) Det här kalaset är ju inte över än, så vart ska det sluta? Jävla våg ;)
Blodtryck: 125/75- vilket är ett bra tryck, men eftersom jag legat lågt sen start och man ska inte överstiga en ökning på +15 sen inskrivningen,(vilket jag gjorde nu) då kan man börja misstänka havandeskapsförgiftning.. Så därför ville BM kolla efter äggvita i urin men det hade jag inte tur nog. Men för att vara på den säkra sidan vill hon ha tillbaka mig nästa vecka för ny kontroll så det inte är havandeskapsförgiftning som ligger på lur ändå. Misstanken är dock inte särskilt stor. Är ju bra att hon är noggrann!
 
Hon märkte också att jag börjat samla på mig vätska när hon klämde och kände på magen. Då alltså inte bara fostervatten utan att skinnet/mjukdelarna börjar bli vätskefyllda... Känner mig som en stor pluffs hel och hållen så jag säger inte emot ;) Hon uppskattade även bebisens vikt! Och hon sa själv att hon var ganska bra på det så vi får väl se då ;) Efter att ha klämt ett tag så sa hon att hon trodde Myran väger ca 3500-3600g NU. Det är ju även några veckor kvar så hon trodde det skulle sluta på runt 4 kg. Inte helt förvånande om ni frågar mig.. Får bara hoppas att man får ut den här klumpen när det blir dags ;) Med bådas våra liv i behåll!!!
HEN ligger fortfarande kvar nedåt i alla fall, men är inte det minsta fixerad än.... Hm..
 
På föräldrautbildningen var det flera som redan hunnit kläcka sina bebbar lite för tidigt, så vi var inte så många par kvar!! Blev lite avundsjuk faktiskt, haha ;) Vi pratade idag om amning, första tiden med bebben, fick endel konkreta tips, pratade om hur föräldraskapet kommer påverka relationen och diskuterade vad man kommer bråka mest om ;)
 
Sen fick vi se en förlossningsfilm också som avslut. Nu ska vi tydligen vara fullärda för det här var sista gången ;) Men har varit bra tycker jag, min barnmorska som ju hållt i föräldrautbildningen också är en sån som inte ordbajsar om en massa strunt utan hon tar upp det som är relevant. Hon är trygg och cool och väldigt erfaren! Så är glad att vi fick ha henne :)
 
 
Tjocksmocken idag ;)
 
Kuuuuuulan♥
 
#1 - - Sofia:

Du är så fin!! Jag håller tummarna för att lilla myran kommer snart, är så nyfiken!
Kram

#2 - - Matilda:

Oj, tiden bara rusar iväg och magen växer med den :)... När är du beräknad att föda?
Spökkramar till dig och myran på halloween

#3 - - Lina S:

Jag gick upp 19 kilo när jag väntade M.
Några månader efter förlossningen, med hjälp av mycket amning och promenader, så var dom kilona (och fler) borta. Du kommer säkert att gå ner dina kilon ganska snabbt. Du har ju tränat så mycket!
Hoppas det inte är ngn havandeskapsförgiftning. Var uppmärksam på om du får huvudvärk el synstörningar. Men det där vet du nog redan.
Sköt om dig, och lycka till! Om vi inte hörs innan...
Kram :)