Att sluta amma!

Att det ska vara så svårt! Bestämt mig sedan länge, trodde jag.. Ammar ju bara på natten och på dagarna är det inga problem alls, han äter jättebra och får i sig tillräckligt för att klara sig ändå! Men på natten.. Han blir så himla ledsen om han inte får amma! Man känner sig HEMSK 😧 Han har ju ett snuttbehov men han vägrar napp och vällingflaska. Han blir riktigt förbannad alltså! Flaska med vatten tar han men bara för att dricka någon klunk och sen skrika vidare🙈 Vad ska vi göra?


Inatt försökte vi vara hårda och det slutade med att Anders fick vara vaken flera timmar. Henry gick bara med på att sova om han stod upp och vaggade honom, ligga och sova var blankt nej utan amning! Jag kunde inte sova heller, lejonmamman som man är så kan jag inte sova förrens alla barn sover nöjt och är på plats! (Haha OMG hur ska det bli i tonåren när dom är ute på vift!!) 

Anledningen att jag vill sluta är som jag skrivit förut, jag behöver bli fri från hormonerna för att dom mjukar upp skelett och leder och allt! Har så ont överallt 😞 Mina knän och rygg tar kål på mig snart.. Även ont i handleder, fotleder, tåleder... Det är inte kul! Förhoppningsvis är det inte något annat, måste i alla fall börja med att utesluta hormonerna och se om jag blir bättre. Sen ju större Henry blivit, ju mer snuttig har han blivit. Vissa nätter ska det snuttas heeela tiden! Och när han väl somnar får jag inte röra mig en millimeter (vi samsover) för då vaknar han direkt! Vilket knappast är skönt för min rygg som redan är helt förstörd! Är så stel och har så ont på morgonen att jag ibland vill grina typ.. Så av den anledningen känns det ohållbart att fortsätta. Att min sömn blir kass av att bli väckt 32 gånger av snuttmeister förstår kanske dom flesta..

Men utöver detta så har ju amningen fungerat bra och är ju mysigt också!! och har ju ändå klarat det såhär långt så skulle väl säkert klara det ett tag till, med bekostnad av mig själv då.

Sökte lite på internet för att få några tips som jag inte redan vet och provat.. och läser då "om barnet är under 1 år är det allra bästa om barnet själv får bestämma när/om det vill sluta amma. Amma är det bästa bebisen vet (ammande bebisar alltså, ingen känga nu till flaskbebisar) och att sluta med detta är en stor sorg och tomhet för barnet då det är deras trygghet" ... Alltså, kände jag inte redan dåligt samvete innan så gör jag det definitivt nu, och som en stor egoist! Gah 😞 Man känner sig förjävlig som ska ta ifrån dom detta! Han är 7,5 månad nu så inte jättestor heller egentligen så man förstår ju att snuttbehovet finns kvar. Ganska ofta hör jag om andras barn som "bara plötsligt tappar intresset" och amningen fasas ut naturligt.. Varför kan inte det hända mig?! 😂 Alla mina gossar har verkligen älskat amningen.. Ivar ammade i 10 månader och ville inte alls sluta heller. Men han fick också flaska tidigt så då gick det lite lättare att vänja med den.. Ebbe ammade 11 månader och han tog det bra lång tid innan han accepterade flaskan, men när han sedan väl tog den så älskade han sin välling (och gör än haha) och när han tagit den blev han ju mätt och sov som en liten gris. Henry tog flaskan nästan direkt, men tar någon klunk och är liksom inte mer intresserad av innehållet! Vi har provat både när han är riktigt hungrig och när han inte varit så hungrig. (Och olika flaskor) Han sög ju på tummen ett tag, det var ju perfekt! Kunde till och med söva sig själv med den ibland! Men så bara slutade han med det. Synd.. 

Börjar ju snart jobba också så det vore ju bra om inte Henry var helt beroende av bara mig för att kunna sova på natten.. Är ju lite smådrygt för pappan att stå och sova med bebis i selen ;)

Det är ett litet problem i det stora hela men känns stort när man är i det...

Kanske ska prova flaska med ersättning (orkar inte pumpa! Då ammar jag hellre!) men är rädd att han ska få ont i magen av det eftersom vi inte vant honom med mjölkkost än.. 

To be continued.. Haha. Man är så fram och tillbaka också, tänker att nu är det sista gången jag ammar ett barn! Den här tiden kommer aldrig tillbaka, borde kanske kämpa på ett tag till...?

Så galet mycket känslor det finns i samband med amning alltså... Vad man bör och inte bör, vill och inte vill, kämpa eller inte kämpa, känna sig otillräcklig osv osv. Jösses! 





Dom små risgrynen❤️

#1 - - Ann-Mari:

Stay strong Lovisa!
Jag tycker varken att du ska känna dig som en egoist eller dålig mamma OAVSETT. Men eftersom jag utgår från att du vill vara den bästa mamman du kan för ALLA din barn (de flesta föräldrarna brukar ju vilja det ;) så tycker jag att du borde tänka på vad som är bäst för dig själv också.

En mamma som inte har ont längre, som tar möjligheten att bli stark igen, som orkar leka utan smärta och som så småningom får sova mer på natten... Det borde väl ändå vara värt mer än att kämpa kämpa kämpa bara för... Ja för vadå? Henry kommer troligen bli lika ledsen av att sluta amma om två månader som han blir just nu. Det är liksom bara att ta smällen och sen är det över. Du har uppoffrat och lånat ut din kropp på så många sätt de senaste 5 åren att INGEN (inkl dig själv) kan säga att du inte har gjort tillräckligt. Dags att ta tillbaka det som är ditt. En sann hjältekropp.

Om du skulle fråga mig alltså...
(Fast mina stackars killar bara fick amma i två månader resp två veckor... och det gick bra ändå :)

Svar: Det här var verkligen ord jag behövde höra just nu!! TACK!❤ Man blir så insnöad i sig själv en sån här gång att man har svårt att tänka klart.. men du har så rätt i att det högst troligen kommer vara lika trist för Henry att sluta amma om 2 månader... Så egentligen skjuter man ju bara på problemet. Ja kroppen har verkligen varit till låns lång tid nu 😳 Och jag vet ju hur jag känt med de andra två när jag väl slutat med amningen: ENORM lättnad! Och tänkt att gud vad bra det blev! Så är det nog oavsett när man slutar.. Mår mamma bra så mår den lilla bra. Frågan är bara hur många nätter det tar innan han tänker sova igen utan snutt... 🙈🙈
Och superkropp verkar du förresten ha själv, råimpad av hur du pallar vara i sån grym form trots småbarn! Inspirerande!!!
Lovisa