LCHF

Jag har bestämt mig för att börja med LCHF. Ju mer jag läser om det, ju mer tycker jag att det låter helt rätt... För det första är det för att min mage bara blir sämre igen, och jag vet att förr när jag började utesluta kolhydrater så mådde jag mycket bättre. På lång sikt tror jag nog mera på GI-metoden, som är en lite mildare variant kan man säga. Men som en rivstart tror jag på LCHF. Jag har dessutom en syster som gått ner 9 kg på bara några månader genom att äta LCHF, och då var hon inte ens överviktig från början heller.. Men hade väl dragit på sig ett och annat "kärlekskilo" ;) Hon har verkligen kommit i fin form nu! Och hon tränar inte ens x)
Jag tycker inte att jag är tjock men jag vill komma mer i form :) Givetvis innebär det att jag ska träna också :) Smal som en pinne kommer jag aldrig bli så oroa er inte, då måste jag nog byta ut alla mina gener först ;)
Och framförallt vill jag slippa ha ont i magen varje dag.........

Sen detta ständiga snack om att LCHF är farligt och blablabla.. Jag tror att man måste ta allt med en nypa salt. För även om man äter LCHF så fattar väl vem som helst att man inte kan leva på bara kött och smör. Man måste ju ändå äta ALLSIDIGT för att få i sig allt kroppen behöver. Och sen utesluter ju vissa alla grönsaker också, men det tror jag inte heller på- vart ska man annars få i sig alla vitaminer?
Och om man nu säger att LCHF är så jävla farligt... Men hur mycket folksjukdomar finns inte idag då, hjärt & kärlsjukdomar, fetma, diabetes osv osv, för dom som äter mycket kolhydrater och fettsnålt? Dvs den vanliga husmanskosten? Den kosten är i så fall lika farlig, men den skrivs det fan ingenting om för det är det enda folk känner till!

Hur man än gör så kommer man väl bli sjuk, men det gäller att skjuta på det så länge som möjligt ;)
Och jag ser det inte som en bantningskur om ni tror det, det handlar om att ändra livsstil.

För er som är intresserade kommer en del läsning här om LCHF.









Hur funkar det?

LCHF går ut på att välja mat som höjer din blodsockernivå så lite som möjligt. Genom att undvika socker och kolhydratrik mat får blodet en lägre blodsockerhalt, vilket ger lägre insulinvärden och en ökad fettförbränning. Insulin är ett måste för kroppen men höga nivåer gör att du lagrar fett i stället för att använda det som bränsle.

Vad är LCHF?

LCHF är samlingsnamnet för hälsosam kost. Att äta LCHF-kost innebär att äta den näring människan ätit under merparten av evolutionen. I praktiken innebär detta naturliga matvaror med lite eller inget innehåll av E-nummer, ofta kravmärkta produkter samt huvudnäringsintaget kommer från fett och protein snarare än kolhydrater.

LCHF står för Low Carb High Fat, vår artriktiga föda. Det finns inget däggdjur som blir sjukt, överviktigt eller får diabetes av sin artriktiga föda. Människan är inget undantag.

LCHF-kost innebär att man äter mat som är naturlig, inte innehåller främmande ämnen för kroppen samt har en sammansättning mellan näringsämnena som gör att vårt hormon och belöningssystem återfår sin normala balans.

LCHF rörelsen har insett att det är våra nuvarande kostråd som bär hela ansvaret för många av våra välfärdssjukdomar samt att LCHF är en mycket enkel lösning på den skenande epidemin inom det metabola syndromet.

Teorin bakom LCHF

LCHF (Low Carb, High Fat) är precis som namnet säger – en kost som bygger på ett lågt intag av kolhydrater och ett högt intag av fett. Genom att äta på det sättet håller sig blodsockret på en låg och jämn nivå och din kropp får möjlighet att börja bränna fett. När kroppen använder fettet i fettcellerna som energi blir vi mindre hungriga eftersom energin redan finns i lagrad i kroppen, klar att använda. Många LCHFare bekräftar just detta – när kroppen inte längre är sockerdriven försvinner ”vrålhungern” och känslan av att ”man bara måste stoppa i sig något”.

Grunderna i LCHF är enkla. Undvik socker och stärkelserik mat som exempelvis bröd, pasta, ris och potatis. Ät dig i stället mätt på kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (exempelvis smör).


Det har varit mycket debatt om ämnet senaste åren, men du vet väl att lågkolhydratkost numera är godkänt av Socialstyrelsen för behandling av övervikt eller diabetes typ 2? Och antalet positiva läkare och professorer ökar stadigt.

Allt fler studier dokumenterar god effekt för:

  • viktnedgång
  • förbättrat blodsocker
  • lägre blodtryck
  • förbättrade blodfetter

Andra vanliga hälsovinster:

  • lugnare mage (mindre gaser/magknip)
  • kraftigt minskat sötsug
  • förbättrad fertilitet
  • mindre karies

Minskade besvär av:

  • svampklåda
  • ledvärk
  • migrän
  • astma
  • akne


För recept, tips till nybörjare och mycket annat, gå in HÄR.


#1 - - susanne:

Kör hårt Lovisa! Du verkar motiverad så det kommer att gå bra. Det svåraste måste väl vara att inte kunna ta till makaroner och korv en trött dag.

#2 - - sabina:

Denhär LCHF metoden låter riktit bra.. har några vänner/bekanta som har hållit på med denhär metoden och det fungerade jättebra för dem! Man skulle inte tro att äta bacon kan göra så att man går ner men man såg helt klart skillnaden! Så jag håller tummarna, jag kanske också borde testa den eftersom jag har ett ENORMT sötsaksbehov och ofta sjukt i magen.. :) ha de bra och lycka till!